portret

portret

DLACZEGO

O tym, jak dać wolność, jednocześnie ucząc przywiązania.
O tym jak traktować dzieci jednakowo, by jednocześnie wiedziały, że są dla nas jedyne.
O tym jak mimo swojej niechęci, widzieć w ich rodzicach pozytywy.
O tym jak wykonując swoje zadania czasowo, dać pewność, że robimy to na całe życie.
Dlatego, by NASZE DZIECI, zrozumiały dlaczego.

Liczba wyświetleń w ostatnim miesiącu

03 lipca 2017

praca, pieniądze i Korczak

"... W ten sposób większość dzieci mogła być zajęta określonym dyżurem, wykonując dla siebie wzajemnie różne usługi, w warunkach współzależności wyników, kontroli społecznej i samokontroli. /.../
Wychowankowie dobierali sobie , drogą pisemnych podań, odpowiednie zadania usługowe oraz ewentualnych partnerów do współpracy. Dawało to możliwość dostosowania różnych zajęć do ich możliwości, chęci, upodobań, możliwości wyboru, a przez to sprzyjało zaangażowaniu w pracy i odpowiedzialności za jej wyniki. /.../
Niektóre usługi w ramach dyżurów były opłacane, przy czym Korczak był zdania, że wszystkie one powinny być w ten sposób wynagradzane. Nie pozwalały na to jednak zbyt skromne środki finansowe, jakimi dysponował. Stanowisko takie uzasadniał względami opiekuńczymi i wychowawczymi. Wychowawcze konsekwencje opłacania usług dyżurnych wychowanków upatrywał głównie we wzbogaceniu aktualnego życia dzieci w sytuacje i doświadczenia posiadania pieniędzy, korzystania z nich, podejmowania decyzji i ponoszenia konsekwencji, przeżywania radości i smutków i tą drogą wychowywania ich do przyszłego życia w społeczeństwie.”

mój ulubiony i ceniony
prof. Zdzisław Dąbrowski

Teoretyczne podstawy opieki i wychowania.


rok 1980
str. 266

cdn.

Brak komentarzy: